Wednesday, January 7, 2015

Talkin untuk siapa?

Hari ini saya menziarah almarhum pakcik saya yang baru meninggal semalam. Sewaktu memandikan jenazah, melihat wajahnya teringat saya pada almarhum Abah. Terasa ingin menitik air mata tapi saya tahankan. Dah hampir 28 tahun abah meninggalkan kami, sekarang adiknya pula pergi pada umur 68 tahun. Lahir pada 5hb Jan 1947 dan meninggal pada 6 hb Jan 2015.

Ketika akhir pengebumian, seperti biasa masyarakat kita akan membacakan Talkin. Eloklah kita tidak membincangkan sama ada perkara ini ibadah atau bida'ah. Mungkin di lain kali. Apa yang ingin saya katakan disini adalah, apakah Talkin itu dibacakan untuk simati, atau untuk kita yang masih mendengar ini?

Apakah simati mendengar? saya pun tak tahu. Hanya Allah sajalah yang maha mengetahui. Apa yang saya tahu, saya dengar. Malahan saya dengar dengan jelas segala pesanan penulis dan pembaca Talkin itu. Siapa tuhan saya? Siapa Rasul saya? Apa ikutan saya? Siapa saudara2 saya? maka berdetiklah saya mungkin pesanan2 ini adalah untuk saya juga. Kematian akan datang pada kita semua. Kita ini berada di dalam perjalanan untuk menuju ke arah pencipta yang telah memberi kita sedikit (amat sedikit) masa di dunia ini. Oleh itu semasa kita masih boleh mendengar dan melihat, cubalah untuk berada di jalan yang benar. Iaitu jalan orang2 yang telah diberi nikmat keatasnya, bukan orang2 yang telah dimurkai atasnya dan telah sesat.

Sama-samalah kita berusaha untuk berada di jalan yang benar itu... Amin..

No comments:

Post a Comment